fredag 23 juni 2017

Helgfrågan v 25 (22 - 25 juni)

Mia har startat upp Helgfrågan för att vi ska få helg på riktigt och trots att jerkan är tillbaka igen så fortsätter vi väl.

Veckans fråga är: Vad gör du när du råkar ut för en trögläst bok? Gärna exempel på en sådan.

Tröglästa böcker råkar jag ut för ibland, ja. Ett exempel är den jag läste ut i helgen som gick, Ferdydurke av Witold Gombrowicz. Jag tycker själv att jag gillar absurt och även lite konstigt, men tydligen har jag en gräns och den här boken var långt över den. Naturligtvis läste jag ut den. Det gör jag alltid.

Bonusfråga: Hur firar du midsommar?

Både sambon och jag har tröttnat på alla fulla människor ute i omvärlden de här storhelgerna, det enda vi vill är att äta och dricka gott i lugn och ro. Så vi firar ensamma hemma. Varje år har vi samma meny (vilket jag kan tycka är lite, lite trist) och det är inte sill. Sambon vägrar sill så det åt jag igår :) I dag, på midsommarafton, äter vi i stället helstekt oxfilé med kantarellsås. Gudomligt gott. Och så jordgubbar, förstås.

16 kommentarer:

  1. Låter som ett skönt midsommarfirande. Här blir det också lugnt med lite förberedelser inför kommande resa och så god mat, läsning och kanske någon film. Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God mat, läsning och en film... bättre blir det ju inte :)

      Radera
  2. på Hisingen hittar vi inga fylla människor, bara små grodor ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här hade vi ett helt gäng som vandrade förbi klockan fyra i morse, vrålande och med hög musik.

      Radera
  3. Haha jag är också less på fulla människor så vi firar alltid allting hemma med de närmsta! Förra helgen var jag och några kompisar som är yngre än mig borta och sov på en camping, vi hör till de få ungdomar som ville sova på den där campingen så vi fick tillslut ringa polisen och jag tror inte det är allt för vanligt att ungdomar ringer och gnäller på onyktra människor som stör ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fulla människor som inte fattar att inte alla vill vara uppe hela natten och lyssna på dem gör mig så irriterad. Förmodligen tyckte polisen ni hade större trovärdighet som klagande ungdomar än vad gnällande gamlingar skulle ha :)

      Radera
  4. Låter som en härlig midsommar. Själva äter vi lite gott och umgås med barn, barnbarn och några vänner.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar sill men alla gör ju inte det. Midsommar firas nog bäst hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, sill är en smak man måste vänja sig vid och det är inget jag ens skulle fundera på att tvinga någon att äta :)

      Radera
  6. Vår midsommar var ungefär så också och jag tycker det är skönt att fira så. Sill äter vi nån gång men inte vid speciella tillfällen som midsommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Midsommar och jul är de enda gångerna det blir sill här eftersom sambon inte äter :)

      Radera
  7. Vilket härligt avslappnat firande. Jag är glad att det snart är vardag igen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag avskyr en massa måsten när det gäller firande och de där lekarna som andra gärna tvingar på folk avskydde jag redan som liten :)

      Radera
  8. Föredrar också att fira en lugn midsommar hemma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar vara många som föredrar det. Det kom lite som en överraskning för mig :)

      Radera