onsdag 24 maj 2017

"Sonjas sista vilja" av Åsa Hellberg

Författare: Åsa Hellberg
Titel: Sonjas sista vilja
Genre: Drama
Antal sidor: 344
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Sonja 1
Förlag: Bra Böcker
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2012
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 9 maj 2017




Första meningen: Det tillhörde ovanligheterna att en död kvinna låg utanför entrén till Åhléns, men Sonja Gustavsson hade aldrig varit en särskilt vanlig kvinna ens när hon levde.

Baksidetext
Det tillhörde ovanligheterna att en död kvinna lågutanför entrén till Åhléns, men Sonja Gustavsson hade aldrig varit en särskilt vanlig kvinna. Hon hade inte planerat att dö mitt i Farsta centrum, men om hon vetat att det var där det skulle ske hade hon inte haft något emot det.

Däremot hade hon planerat allt för sina väninnor, Maggan, Rebecka och Susanne, som chockas rejält av hennes testamente. De får dela på allt - alla miljoner och alla spännande investeringar. Men först måste de uppfylla vissa villkor... Vill de och kan de göra Sonja
till viljes?

Min kommentar
Ibland får även jag nog av mörker och elände, tro det eller ej. Som för några veckor sedan och då till den milda grad att jag var tvungen att slänga in något jag hoppades var en feelgood. Den här boken fanns faktiskt på min boktolva, dessutom. Åsa Hellberg har jag hört mycket om och jag följer henne till och med på Instagram. Fram tills nu så har det varit bara tack vare hennes otroligt söta gamla katt.

Början på Sonjas sista vilja är helt enkelt fantastisk, jag är fast direkt. Sedan bara fortsätter det. Vi kastas ut i miljöer som London, Paris och Las Palmas och enligt mig så är det precis lagom med beskrivningar. Jag hinner aldrig tröttna.

Jag gillar verkligen de här tre tanterna damerna kvinnorna på 50-ish. Och Sonja med, kanske, trots att hon är död, men henne blir jag lite irriterad på. Det är ju så otroligt lätt att att ha åsikter om hur andra väljer att leva sin liv, när man själv är snuskigt rik. Ibland ställer jag mig frågande till deras val, ofta blir jag arg på hur de tolkar allt fel och drar snabba, felaktiga slutsatser (som när Rebecka fick veta vem kvinnan var 😲). Ändå kan jag förstå dem. Kanske beror det på att jag inte är lik någon av dem utan känner igen vissa delar i alla.

Det här är en historia om vänskap, som håller i alla väder och genom allt. Ingen dömer någon annan, alla accepteras precis som de är (ja, förutom då Sonja som har åsikter om det mesta i sitt testamente). Jag vill också ha sådana där väninnor, men framför allt så skulle jag också vilja få flera miljoner så att jag kan förverkliga mina drömmar. Här finns också precis lagom med svärta för att vara en bra feelgood. Naturligtvis finns det en del kärlek med, men jag tycker aldrig att det blir tramsigt. Hela historien är så otroligt förutsägbar, ner till minsta lilla händelse, men tänk, det gör absolut ingenting. Detta är riktigt roligt.

Kanske ska man bli irriterad på det klyschiga (utan man är ingen kvinna fullständigt lycklig, livet är tomt utan barn, en perfekt figur krävs) om man väljer att tolka allt i svart. Det gör inte jag. Detta är tre (fyra) starka kvinnor som själva har valt hur de ska leva och tar konsekvenserna. Tack vare sin vänskap så tar de sig igenom svåra tider, utan män. När de sedan får chansen... ja, då tar de den. En lycklig kärleksrelation är ju bara en bonus.

Det känns bra att läsa om människor i min egen ålder, det händer ju inte speciellt ofta. Ibland går det lite väl fort, men jag köper det. Det enda är att jag skulle vilja lära känna Sonja. Vilket man tydligen får, lite mer, i fortsättningen, Sonjas hemlighet. Den måste jag skaffa nu och så har jag hört att det ska komma ännu en bok i serien.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,7 och genomsnittet 3,2 (beräknat på 259 betyg).
Goodreads hade den 3,39 i genomsnitt (beräknat på 249 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Sonjas sista vilja: Bokhyllan, Malins bokblogg och Emilias bokstäver.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

8 kommentarer:

  1. Det lät ju lovande. Jag har mer tvekat eftersom Sonja är död ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här var inget mindre än perfekt att ta till när jag behövde något mer ljust och glatt. Humöret steg flera grader :) Även om Sonja är död så svävar hennes ande över alltihop ;)

      Radera
  2. Vilken intresseväckande recension! Jag har också tänkt läsa något av Åsa Hellberg, bland annat därför att huvudpersonerna är i min ålder också. Det här kanske är första boken i serien? Jag skall kolla upp den i nätbokhandeln och lägga den i varukorgen inför sommarläsningen. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tycker det! Då har jag lyckats :) Ja, det är första boken i serien, tyvärr ingår den inte i de olika kampanjer som onlinebutikerna har nu. Jag har kollat efter andra delen också :(

      Radera
  3. Tusen tack, vad roligt att du tyckte om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var en äkta humörhöjare och nu får det minsann bli fler böcker :)

      Radera
  4. Finns den på spanska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag ingen aning om, du får kolla i någon bokhandel.

      Radera