tisdag 6 september 2016

Veckoutmaning: Favorittanter!

Veckans utmaning på Kulturkollo: Tanten.

Hur ser din favorittant ut? Är det ett ideal eller en faktisk person? Kanske en släkting? Eller du själv?

Tant. Det är ett ord som aldrig någonsin kommer att få en positiv betydelse i min egen lilla ordbok.

Tanter är, för mig, de där beiga människorna som alltid står i vägen när jag ska handla, hämta paket på posten eller bara rent allmänt vara ute bland folk. Så nej, någon favorit finns det inte, eftersom jag inte gillar dem. Den som eventuellt kan tänkas vara minst ogillad är Fredrik Backmans Britt-Marie.

De där fräcka... äldre... kvinnorna med schvung föredrar jag att kalla krutgummor. De där som inte låter åldern stå i vägen för nya kunskaper och upplevelser. Så länge man har kropp/hjärna till det man vill göra så är inte åldern något giltigt skäl att inte göra det. Det är en sådan jag vill bli.

Min mamma är lite av en krutgumma. Hon närmar sig 80 och trots reumatism och allehanda krämpor så är hon ofta ute på äventyr och på olika bussresor kors och tvärs. Det vore synd att säga att hon är en fena på ny teknik, men hon betalar sina räkningar på internet, hon mejlar och hon skickar SMS. Det enda som sätter käppar i hjulet för henne är ju kroppen, som inte alltid orkar med. Eftersom jag har en krutgumma så nära i släkten så finns det kanske hopp om att även jag kan bli det...

13 kommentarer:

  1. Aha du gillar inte tanter! Du har inte påverkats av "propagandan" då, att tanter är fint och något att eftersträva? Jag vet inte... jag känner mig inte som varken tant eller gumma fast jag snart är 65 år. Jag är nog isf "käringen mot strömmen" som inte gillar att fackas in :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår ju att somliga gillar ordet, men för mig är det ett negativt ord. Känner mig inte heller som tant eller gumma. Än :)

      Radera
  2. kul med pigg mamma, det har jag också ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. (tjej vill jag inte bli kallad)

      Radera
    2. Pigg är nog att överdriva lite om min mamma, men hon hänger i :) Tjej känns inte som att det funkar längre, men jag känner mig egentligen inte bekväm med något av de tillgängliga orden :)

      Radera
  3. Men det låter ju som en riktig superta.. Förlåt, supergumma. Kul hur olika vi associerar. Även om tant väl är lite negativt traditionellt sett. Försöker reclaima tanten istället, jag.:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Reclaima ord gillar jag :) Men tant, för mig, kommer nog alltid att vara den kvinnliga motsvarigheten till gubbe. Som jag inte heller gillar :)

      Radera
  4. Tant är lite dubbelt för mig - kan vara både positivt och negativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan ju inte säga att jag avskyr allt vad tanter heter, men när jag tänker tant så ser jag en av de där som alltid är i vägen :)

      Radera
  5. Förstår helt din inställning till ordet tant...känner egentligen lite likadant själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kanske skulle ta och reclaima det :) Till nästa generation tanter då...

      Radera
  6. Tant har blivit något positivt för mig - men det har det inte alltid varit!

    Fint svar från dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas lite att nästa generation har lyckats reclaima tant, men för mig kommer det nog att fortsätta ha en negativ klang :)

      Radera