fredag 2 september 2016

Mera nytt

Det damp ner ett par avier i början av veckan.

Ena paketet innehöll Kalldrag av Markus Sköld. Den verkar vara åt skräckhållet så jag sparar den tills hösten är här på riktigt. Så här står det om boken på Hoi:
Therese har tröttnat på sitt jobb som ekonom i Stockholm. När hennes man John får chansen att bli VD för orten Gränshammars stålindustri, går hon med på att ge orten några år för att fundera på vad hon vill göra av sig själv. Familjen flyttar in i direktörsvillan som ligger vid foten av Lyktberget, bara en liten bit från ett

Gruvan har en mörk historia. För drygt sextio år sedan sprängde en grupp gruvarbetare av misstag in sig i en grotta och släppte lös någonting som tog gruvarbetaren Pär Klang i besittning. Han blev galen och slog ihjäl fyra av sina kamrater med en gruvhacka. Ingen har sett honom vid liv sedan

Therese börjar forska kring händelserna i gruvan för att förstå det märkliga som händer i huset. Hon inser att alla som kommit i kontakt med gruvan eller direktörsvillan på något sätt har dött.

Kalldrag är en ryslig historia om utanförskap, gengångare och onda väsen som aldrig borde släppts fria.

Det andra paketet innehöll en efterlängtad bok, Daisy i kedjor av Sharon Bolton. Så här står det om boken på Modernista:
Berömda mördare har fanklubbar.

Hamish Wolfe är inte annorlunda. Han kommer att sitta inspärrad resten av livet för att ha kidnappat och mördat tre kvinnor – och får mängder av beundrarbrev varje dag. Han är snygg, karismatisk och har en stor övertalningsförmåga. Hans beundrare är säkra på att han är oskyldig. Och på att han är deras drömmars man.

Vem skulle gå med i en sådan fanklubb?

Maggie Rose är advokat och bästsäljande true crime-författare, lika tillbakadragen som hon är framgångsrik. Hon tar bara de fall hon vet att hon kommer vinna. Hamish vill ha Rose som sin advokat. Han vill att hon ska förändra hans öde. Hon är övertygad om att hon är immun mot den charm som den här sortens man kan besitta.

Men kanske är Hamish Wolfe annorlunda...

Jag trodde att det skulle räcka med de två, eftersom fredagen gick och inga avier dök upp. Men. På lördag morgon låg där ett mejl i inboxen. Det visar sig att Oskar Källner har översatt ett helt gäng noveller av H.P. Lovecraft. Det är en författare som jag har läst sorgligt lite av (en ynka novell) och eftersom jag länge tyckt att man kanske borde läsa honom om man gillar skräck/fantasy/sci fi så bad jag om hjälp. Oskar var så snäll att han antog utmaningen och plockade ut några av sina favoriter. Kolla in vilka som är översatta här.

Tack för böckerna!

4 kommentarer:

  1. Kalldrag och Daisy i kedjor är jag sugen på att läsa :)

    SvaraRadera
  2. Spännande titlar :) Jag tror jag ska sätta upp Lovecraft i nästa års boktolva. Hans At the Mountain of Madness har stått i min hylla i flera år nu utan att jag har läst den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju insett att jag måste läsa Lovecraft, det vimlar liksom av referenser till honom i den typ av böcker jag läser :)

      Radera