måndag 29 augusti 2016

Film: The hateful eight

Titel: The hateful eight
Originaltitel: The hateful eight
Genre: Western
Regissör: Quentin Tarantino
Manus: Quentin Tarantino
Skådespelare: Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Tim Roth, Michael Madsen
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 161 min
Serie: -
Såg den på DVD 19 augusti 2016





Handling
John "The Hangman" Ruth transporterar Daisy Domergue genom ett vintrigt Wyoming mot staden Red Rock där hon ska ställas inför rätta och troligen hängas. Längsmed vägen plockar han upp två främlingar, och tillsammans fortsätter den brokiga skaran sin resa. Men när en kraftig snöstorm sveper in över slätterna, tvingas de fyra ta skydd i en raststuga uppe i bergen. Väl där möts de inte av ägarna, utan av fyra okända ansikten. Åtta hänsynslösa och fientliga individer blir fångade av naturens krafter i en stuga där de inte kan undkomma varandra. Snart står det klart för alla att Daisy är värd sin vikt i guld, närmare 10.000 dollar för den som lyckas föra henne till Red Rock. Intrigerna och sveken ökar drastiskt och de åtta inser att de kanske inte alla kommer att klara sig till Red Rock trots allt… men vem överlever längst?

Min kommentar
Quentin Tarantino. Han vann mitt hjärta med Pulp Fiction och även om jag inte har gillat allt jag sett av honom så är han ju speciell. Minst sagt. Den mannen borde ha en helt egen genre. Inget han har gjort passar in på någon befintlig.

Det här är ingen egentlig western, här finns inte några cowboys och inte heller några indianer. Hästar finns det några stycken och vi får även se några vackra vyer. I början. Större delen av filmen utspelar sig i ett enda rum.

The hateful eight är, naturligtvis, både rå och brutal, men som vanligt är det så överdrivet och övertydligt att jag aldrig tycker att det blir äckligt. Dessutom tycker jag nog att den här filmen är mindre blodig än hans tidigare alster. Det kan i och för sig bero på att det inte var speciellt många karaktärer. Först sista timmen börjar blodet spruta på riktigt och jag måste säga att "death rate" är exceptionell.

Det finns tyvärr en del sega partier och de består av väldigt långa dialoger. Eller kanske mer monologer, nu när jag tänker efter. Man skulle nog kunna kalla filmen för dialogdriven, eftersom i stort sett inget händer, alla bara pratar. Mycket. Men vilka dialoger/monologer det är! Jag skrattade högt flera gånger. Misstroendet växer för varje mening som yttras och det finns inget sätt att veta säkert vad som är sanning och vad som är lögn.

Detta är en väldigt stjärnspäckad film och de gjorde det bra allihop. Samuel L. Jackson är ju en favorit och gamle Kurt Russell, som jag inte sett i någon film på många år, måste göra sitt livs roll. Det förvånar mig inte heller att Jennifer Jason Leigh blev nominerad för bästa kvinnliga biroll. Hon är gräslig på alla sätt och vis.

Jag kunde inte för mitt liv räkna ut hur allt skulle sluta, vem som var i maskopi med vem och vilka som skulle dö. Det enda jag var säker på var att det skulle vara klurigt och att många skulle behöva sätta livet till. Det hade jag rätt i.

The hateful eight är inte Tarantinos bästa (den titeln har nog Pulp Fiction för evigt), men den är väldigt bra ändå. Mitt största problem är nog längden, drygt 2,5 timme är på tok för långt för vilken film som helst.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 2 594 betyg).
IMDb hade den 7,9 i genomsnitt (beräknat på 276 065 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

12 kommentarer:

  1. Denna står och väntar i vår filmhylla. Skall bli kul att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ungefär lika speciell som allt Tarantino har gjort :)

      Radera
  2. Ja den ska jag nog ta och köpa. Kan vara kul att se den och fina skådespelare. Tack för tipset !

    SvaraRadera
  3. När den här skulle upp på bio var jag säker på att vi bara måste se den. Sedan fick den ganska ljumma recensioner och så föll den litet i glömska hos mig. Men nu skall jag nog klicka ned den i min sparade varukorg hos Cdon och beställa så småningom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste nog gilla det där absurda för att gilla filmen, det kanske inte de gjorde som hade skrivit de där ljumma recensionerna. Den har ju trots allt 7,9 på IMDb och det är ju väldigt högt :)

      Radera
  4. Jag gillade Pulp Fiction, men annars är Tarantino ingen favorit. Känns inte som vår typ av film. Fast man vet ju aldrig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa av hans filmer gillar jag på riktigt, andra förstår jag knappt. Det här var en av de bättre :)

      Radera
  5. Konceptet är helt intressant, men den går bort för mig både pga våldet och längden. Jag godtar få filmer över två timmar, det finns några undantag, men för det mesta anser jag att det blir svackor i berättandet om det drar ut för mycket. Men det var roligt att läsa din beskrivning :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, det finns oftast ingen som helst anledning att göra en film över två timmar. När det gäller den här filmen så är drygt 2,5 väldigt mycket för långt i förhållande till vad som egentligen händer. Tyvärr verkar det ju lite som att det har gått inflation i långa filmer. Vilket känns väldigt konstigt i en tid när allt annat måste gå så snabbt som möjligt.

      Radera
  6. En film jag verkligen vill se. Jag har gillat det mesta jag sett av Tarantino, han liknar inte någon annan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog det minsta man kan säga, att han inte liknar någon annan :) Jag har också gillat det mesta, men det finns en del filmer som jag bara inte klarat. Vilket får mig att bli lite sugen på att se om Inglourious Basterds igen, kanske tittade jag på fel sätt :)

      Radera