lördag 9 juli 2016

"Den mörkaste hemligheten" av Alex Marwood

Författare: Alex Marwood
Titel: Den mörkaste hemligheten
Genre: Thriller
Antal sidor: 367
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The darkest secret
Översättare: Carla Wiberg
Serie: -
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 27 juni 2016




Första meningen: Kära alla - Ursäkta allmänt mejl men jag är i desperat behov av er hjälp.

Baksidetext
När den treåriga flickan Coco - tvilling till identiska systern Ruby - försvinner under sin pappas femtioårsfest, väcker fallet en enorm uppståndelse i medierna. Flickans föräldrar är rika och har stort inflytande, liksom de vänner vars sommarhus vid havet festen hölls i. Vad var det egentligen som hände den där ödesdigra kvällen? Handlingen sträcker sig över två helger. Den första är den då Coco försvinner. Den andra den då de mörkaste av hemligheter till sist ska komma att avslöjas...

Min kommentar
Alex Marwood seglade upp som en ny favorit under 2014, när jag läste hennes två tidigare böcker. Ända sedan dess har jag längtat efter den här nya. Det tog ändå emot lite, mina förväntningar var skyhöga och jag var lite orolig att Den mörkaste hemligheten kanske inte skulle leva upp till dem.

Min oro förstärktes i början när alla dessa karaktärer presenterades. Det var liksom alla på en gång, det blir i stort sett inga fler, och det blev jobbigt och rörigt. Alla var/hade varit gifta med alla och alla var styvföräldrar till alla. Kändes det som. Lite som en klubb för inbördes beundran. Dessutom är de extremt obehagliga. Den ena är värre än den andra, men den som ger mig mest rysningar är Simone, en blott tonårig tjej (vad är hon? 13? 15?), med en riktigt läskig styvmor.

De senaste åren har jag kommit fram till att jag inte gillar att läsa om egocentriska, hänsynslösa, narcisstiska, psykopatiska svin, precis den människotyp som jag får träffa i den här boken. Jag blir så illa berörd och klarar helt enkelt inte av det. Vilket skulle kunna betyda att jag inte alls gillar detta. Räddningen är dock en väldigt berörande historia mitt i allt det hemska. Det skulle vara så enkelt att bara avsky dem allihop, men två av karaktärerna vinner mitt hjärta och jag vill att de ska gå dem väl. Resten kan jag i bästa fall klämma fram lite medkänsla för.

Med väldigt små medel får vi veta allt vi behöver om alla inblandade. Här är det verkligen visa som gäller, inte berätta. Alla personligheter får sina karaktärsdrag genom saker de gör eller säger. Det här är verkligen Alex Marwood bra på. Det är så mörkt, så nattsvart att jag knappt ser boken framför mig. Om det inte hade varit för den spirande vänskapen mellan två halvsyskon. Som visserligen kanske byggs upp av fel förutsättningar, men ändå. Berättandet i två trådar - då och nu - gör det hela än mer spännande och bytena mellan tid och person är tydliga.

Trots att jag redan från början förstår vad som måste ha hänt så är det väldigt spännande när hur det gick till växer fram. Och hur det ska sluta. Vem som helst av de här människorna har definitivt de egenskaper som behövs för att ha gjort det, men jag är tidigt säker på vem. Redan vid första mötet, tror jag.

Jag är inte lika glad i den här boken som i de två tidigare, mest beror det nog på det där med de läskiga personligheterna som jag inte gillar att läsa om och inte alls kan relatera till. Men om Alex Marwood har det här som lägstanivå så är hon riktigt bra och en självklar favorit i min bokhylla.

En liten fundering har jag bara, en liten lös tråd. [spoiler]Dödade Simone även Linda? Eller var det hennes mor eller far som gjorde det för att Simone skulle kunna gifta sig med Sean?[/spoiler] Ja. Jag tror på något av de alternativen i alla fall.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,5 (beräknat på 6 betyg).
Goodreads hade den 3,91 i genomsnitt (beräknat på 1 029 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Den mörkaste hemligheten: Bibliotekskatten, Lottens bokblogg och Annikas litteratur- och kulturblogg.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Jag har ju läst och älskat de två första av Marwood och även om den här verkar obehaglig på sitt sätt så kommer jag definitivt att läsa den. Snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är imponerad över att alla tre böckerna har varit så olika, men med det gemensamt att de är extremt obehagliga. Och väldigt bra :)

      Radera
  2. Den här är jag riktigt sugen på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt mörk och väldigt bra :)

      Radera