torsdag 14 augusti 2014

Dag 12: En bok som jag brukade älska

Blev först inte klok på vad det egentligen var meningen man skulle välja för bok här. En bok som jag brukade älska... vad betyder det? Att jag älskade den tidigare, men inte nu längre? Någon sådan bok har jag inte för jag har ju som sagt inte läst om någon bok sedan jag var runt 12 och efter tredje omläsningen älskade jag dem fortfarande.

Då får jag välja att tolka det som att det ska vara en bok som jag älskade när jag läste den (för x antal år sedan) och tror att jag inte skulle älska den lika mycket nu. Då finns det plötsligt massor av böcker. Vi har ju till exempel alla böcker av Sidney Sheldon, Barbara Taylor Bradford och Judith Krantz... men jag väljer något helt annat :)

När jag läste Vindsträdgården av Virginia Andrews, någon gång på 80-talet, så liknade den inget annat jag läst tidigare. Och jag var nog i chocktillstånd mest hela tiden, men herregud så bra.

6 kommentarer:

  1. Håller med om att det var en lite kryptisk fråga. Valde också att tolka den som du gör. Och Virginia Andrews gillade jag då det begav sig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Virginia Andrews är ju lite kult nu, har jag förstått. Men jag vågar nog inte läsa om de böckerna :)

      Radera
  2. Jag tyckte de var fruktansvärt otäcka. Min två år äldre granne läste dem och jag ville förstås läsa samma sak. Minns inte mycket av handlingen (läste en eller två) men minns också att det inte liknade ngt jag läst tidigare. Och att jag tyckte de var otäcka o obehagliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var riktigt obehagliga att läsa, men jag kunde inte låta bli :)

      Radera
  3. Alltså jag läste ju den här för inte alls så längesedan och gillade den ju jäääättemycket! Men tror inte heller jag skulle läst om den om jag läst hela när jag var ung. För som jag kommer ihåg så smygläste jag bara delar av den då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt när jag läste denna plus fyra till, men det var innan 1989 för då började jag skriva upp alla böcker. Den senaste jag läste var 1996 och då hade jag faktiskt tröttnat på dem, de var så lika allihop :)

      Radera